Sunday, October 27, 2013

The End of an Era

THE END OF AN ERA




Πάντα μου άρεσε να χορεύω... Τους πρώτους μου χορούς έμαθα να τους χορεύω στο πανηγύρι του χωριού μου, στη Λιθακιά της Ζακύνθου. Κάθε Ιούλιο στο προαύλιο της εκκλησίας του Αη-Γιάννη γινότανε γλέντι τρικούβερτο. Νέοι και γέροι, παιδιά και μεγάλοι, όλοι πιάνονταν απ’το χέρι και δωστου χορό μέχρι το πρωί. Καλαματιανά, συρτούς ζακυνθινούς, τανγκό, βαλς, φοξ-ανγκλέ, κερκυραϊκούς, κουαντρίλιες, χασάπικα, χασαποσέρβικα, ζεϊμπέκικα. Εγώ μάθαινα τα βήματα στο πιτς – φυτίλι. Και θαύμαζα τους πιο μεγάλους που χόρευαν με τόση άνεση και χάρη.
Μετά από πολλά χρόνια ξαναβρέθηκα σε ένα τέτοιο πανηγύρι και όταν η μουσική άναψε, άρχισαν να με τρωνε οι πατούσες μου. Μπήκα και εγώ στο χορό, χόρεψα με την ψυχή μου όλους τους συρτούς. Πιασμένη χέρι-χέρι με άγνωστους, μοιραζόμουν μαζί τους τα βήματα και τη χαρά. Μα όταν έβαζε τανγκό ή βαλς ή φοξ – ανγκλέ, δεν έβρισκα καβαλιέρο. Μόνο μερικοί παππούδες ήξεραν αυτούς τους χορούς, και ήταν λίγοι. Και πιασμένοι. Και όσο περνάν τα χρόνια, τόσο θα λιγοστεύουν. Κορίτσια στη σειρά σαν τα κρύα τα νερά μα κανείς να τα χορέψει. Τι κρίμα να χάνεται μια τόσο όμορφη παράδοση.
Και δε με ενδιαφέρει καθόλου που κάποιοι μαθαίνουν αργεντίνικο τάνγκο και ρούμπα ή μπολερό σε σχολές χορού και κάνουν επιδείξεις στις γιορτές της σχολής τους με δύσκολα βήματα και φιγούρες που αποτελούν ολόκληρες χορογραφίες. Εγώ θέλω απλά πράγματα: να με πιάσει και να με χορέψει κάποιος που έμαθε να χορεύει τους δικούς μας, τους απλούς  χορούς με την ψυχή του, κοιτώντας τους μεγαλύτερούς του και όχι σε ένα στείρο δωμάτιο με ένα CD και με τη δασκάλα του. Να μην ψάχνω να τον βρω με το σταγονόμετρο, αλλά να είναι εκεί έξω, στο πανηγύρι του χωριού του, έτοιμος να με πάρει απ’το χέρι και να με γυρνά γρήγορες στροφές στα βήματα του βαλς που το έμαθε μόνος του, όπως το έμαθα και εγώ. Αν βρω κανένα παππού ή κανένα θείο να με χορέψει, είμαι τυχερή. Μα και αυτοί είναι πια κουρασμένα παλικάρια και φοβάσαι μην τους ξεγοφιάσεις.

Οι νέοι άνδρες δεν χορεύουν με την ψυχή τους όπως παλιά, παρά μόνο όταν χτυπιούνται στα clubs με τόνους τεκίλα ή βότκα ή ναρκωτικά.  Εκεί ο καθένας χορεύει για την πάρτη του, όχι αγκαλιαστά, ούτε με τα χέρια σφιχτά δεμένα. Τους παραδοσιακούς μας χορούς δεν τους χορεύουν πια και έτσι βλέπεις συχνά την αστεία εικόνα δυο γυναίκες να χορεύουν και τους δυο ρόλους: και της ντάμας και του καβαλιέρου! Για να μην αναφερθώ στα ζεϊμπεκικα που κάποτε οι άνδρες τα χόρευαν σαν περήφανοι αετοί ενώ σήμερα, οι περισσότεροι, σαν τα παρδαλά κατσίκια. To ίδιο ισχύει και για πολλές σύγχρονες γυναίκες. Ατσούμπαλες, άρυθμες, χωρίς χάρη και φινέτσα, να χορεύουν αντρικούς χορούς χωρίς το προϋποτιθέμενο βάρος.  Απόψε έφυγα νωρίς από το πανηγύρι. Ήθελα πολύ να μείνω κι άλλο και να χορεύω μέχρι το πρωί, μα οι καβαλιέροι μας τελείωσαν. Ίσως και οι ντάμες. This is the end of an era.

No comments:

Post a Comment